|

واکنش وزارت اقتصاد به گزارش «شرق»

مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در واکنش به گزارش مورخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ روزنامه «شرق» با تیتر «دستاوردی که جعل می‌شود؟» توضیح داد: در روزهای گذشته بخشی از گزارش وزیر اقتصاد در جلسه هیئت دولت با موضوع «مقایسه وضعیت بازار بدهی‌ها در اقتصاد ایران و سایر کشورها» متأسفانه مورد تحریف محتوایی رسانه‌های مخالف دولت قرار گرفت و با عناوینی مانند «در برخی شاخص‌ها وضع کشور ما از آمریکا، ژاپن، ایتالیا، امارات و خیلی از کشورها بهتر است»، منتشر شد و قضاوت‌های نادرستی نیز درباره این اظهارات تحریف‌شده رقم خورد.

واکنش وزارت اقتصاد به گزارش «شرق»

مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در واکنش به گزارش مورخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ روزنامه «شرق» با تیتر «دستاوردی که جعل می‌شود؟» توضیح داد: در روزهای گذشته بخشی از گزارش وزیر اقتصاد در جلسه هیئت دولت با موضوع «مقایسه وضعیت بازار بدهی‌ها در اقتصاد ایران و سایر کشورها» متأسفانه مورد تحریف محتوایی رسانه‌های مخالف دولت قرار گرفت و با عناوینی مانند «در برخی شاخص‌ها وضع کشور ما از آمریکا، ژاپن، ایتالیا، امارات و خیلی از کشورها بهتر است»، منتشر شد و قضاوت‌های نادرستی نیز درباره این اظهارات تحریف‌شده رقم خورد. این تحریف در حالی اتفاق افتاد که وزیر اقتصاد در جلسه مذکور با مروری بر وضعیت نسبت «بدهی دولت به GDP» در اقتصاد ایران و برخی کشورهای توسعه‌یافته در مقام سیاست‌گذار مالی به ظرفیت بازار بدهی در تأمین مالی اقتصاد اشاره کرد و جملاتی دال بر «وضعیت مطلوب ایران نسبت به سایر کشورها» بیان نکرد.

همان‌گونه که در گزارش صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز قابل مشاهده است، عین عبارات بیان‌شده از سوی وزیر اقتصاد به این شرح است: «یک شاخص داریم به نام نسبت بدهی به GDP هر کشور. در برخی از کشورها این عدد خیلی پایین است؛ مثلا درباره کویت و افغانستان و ترکمنستان و... زیر هفت، هشت درصد است. برای برخی کشورها هم خیلی بالاست؛ مثلا درباره ایتالیا 145 درصد یا درمورد آمریکا 129 درصد است؛ درمورد ژاپن 264 درصد است؛ این نسبت درباره ایران 29 درصد است.

بنابراین ما به جهت اوراقی که دولت و شرکت‌های دولتی منتشر می‌کنند، نسبت‌مان 29 درصد است و سطح خیلی بالایی ندارد». همان‌طورکه بارها کارشناسان و سیاست‌گذاران مالی و پولی در موضوعات مربوط به تأمین مالی مطرح کرده‌اند، یکی از شیوه‌های غیر‌تورم‌زای تأمین مالی در اقتصاد، استفاده از ظرفیت بازار بدهی‌ است و بدیهی است پایین‌بودن نسبت مذکور به‌تنهایی مؤید بهتر یا بدتر‌شدن وضعیت یک اقتصاد در مقایسه با اقتصاد سایر کشورها نیست.

مقصود وزیر اقتصاد از ارائه گزارش مورد اشاره این بود که بازار بدهی ایران از ظرفیت مناسبی برای تأمین مالی غیرتورمی بخش مولد اقتصاد کشور برخوردار است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها