|

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پاسخ به «شرق»:

چادر ملی ایرانی جایگزین چادر عربی می‌شود

ستاره جاويد

حجاب و عفاف، چندسالي ا‌ست از دست اين متولي به دست متولي ديگر مي‌رود. چالش‌هاي اجتماعي و فرهنگي و روان‌شناختي حضور گشت ارشاد و بازتاب‌هاي آن، چه در داخل و چه در خارح هم، مثنوي هفتادمني است که از حوصله اين گزارش خارج است و موضوع اين گزارش نيست. موضوع جايگاه فرهنگي حجاب و عفاف و نقش فرهنگي کارگروه ساماندهي مد و لباس براي پيگيري اين رسالت است. کارگروه به تازگي فراخوان جشنواره مستقل عفاف و حجاب را منتشر کرده و مي‌کوشد در فرداي کرونا که اميدوار است تا تيرماه از راه برسد و کرونا ريشه‌کن شود، اين جشنواره را با هدف معرفي پتانسيل‌هاي فرهنگي و ملي ايران اسلامي برگزار کند. اين جشنواره در ابعاد کنوني براي اولين دوره است که به صورت مستقل برگزار مي‌شود. سال گذشته معاونت قرآن و عترت، متولي امر در نمايشگاه قرآن بود و سال‌هاي پيشين‌تر نيز کارگروه ساماندهي مد و لباس متولي امر حجاب در نمايشگاه قرآن بود. اما خروجي هيچ يک در شأن اين مقوله پرچالش نبوده است. به‌خصوص اينکه هيچ يک موفق نشدند سکان کشتي عظيم قاچاق پارچه‌هاي وارداتي چادر مشکي را از دست سوداگران چادر، خارج کنند. مرضيه شفاپور، دبير کارگروه ساماندهي مد و لباس در گفت‌وگوي اختصاصي با «شرق» درباره جزئيات کامل اين جشنواره صحبت کرده است. او به خبرنگار «شرق» مي‌گويد: «چادر حجاب برتر است اما ما دستورالعمل اجباري براي تحميل اين حجاب برتر نداريم بلکه در تلاشيم چادر ايراني را به عنوان پوشش زيباي اسلامي جايگزين چادر عربي کنيم».
اکنون که درگير کرونا هستيم، تمهيدات کارگروه ساماندهي مد و لباس براي برگزاري اين جشنواره چگونه خواهد بود؟
طبق برنامه‌ريزي‌اي که از قبل داشتيم، اين جشنواره در تقويم سال ۹۹ تعريف شده است. قرار بر اين بود که در هفته عفاف و حجاب، اولين جشنواره ملي عفاف و حجاب را برگزار کنيم. فعلا فراخوان را ارسال کرده‌ايم و با توجه به اينکه تاريخ برگزاري جشنواره در اواخر تيرماه خواهد بود، اميدوار هستيم کرونا تا آن موقع از بين برود. اگر کرونا از بين رفت شرايط برگزاري جشنواره فراهم خواهد شد و اگر هم از بين نرفت، داريم برنامه‌ريزي مي‌کنيم که اولين نمايشگاه مجازي عفاف و حجاب را برگزار کنيم که هم بخش فروش داشته باشد و هم مواردي که در فراخوان ذکر شده انجام شود.
با توجه به اينکه ستاد ملي مبارزه با کرونا، روي طرح فاصله‌گذاري اجتماعي متمرکز است، در صورت عدم ريشه‌کن‌شدن کرونا تا پايان تيرماه، کارگروه طبق طرح فاصله‌گذاري اجتماعي اقدام خواهد کرد و جشنواره به شکل فيزيکي و کلاسيک و حضوري برگزار خواهد شد؟
بله. اگر جشنواره عفاف و حجاب به صورت حضوري و فيزيکي برگزار شود، خيلي بهتر خواهد بود. تا آن زمان، قطعا بحث کرونا کم‌رنگ‌تر خواهد شد و ما هم با پروتکل‌هاي وزارت بهداشت پيش خواهيم رفت. يعني برنامه‌ريزي ما به گونه‌اي است که ضمن رعايت تمام چارچوب‌هاي بهداشتي و پروتکل‌هاي وزارت بهداشت، اين جشنواره را برگزار خواهيم کرد. هرچند آرزوي ما اين است که اين بيماري تا آن موقع حذف شود اما ما طبق پروتکل وزارت بهداشت و درمان حرکت خواهيم کرد. برگزاري حضوري جشنواره بهتر است چراکه مردم در مدتي که در قرنطينه بودند، نشاط خود را از دست داده‌اند و نياز دارند مجدد با نشاط شوند. به نظرم اين جشنواره مي‌تواند نشاط را تا حدود زيادي به جامعه برگرداند.
تاريخ برگزاري جشنواره به دليل نزديک‌شدن به ماه‌هاي محرم و صفر انتخاب شده يا قرار است به صورت روتين ادامه داشته باشد؟ و اين همان طرح و ايده‌اي است که سرکار عالي از ابتدا پيگير بوديد يا همان طرح کارگروه است که چند دوره برگزار کرد؟ چون در آيتم‌هاي جشنواره، چادر اربعين هم درج شده است.
خير. طرح مجزايي است. سال گذشته ما يک تقويم اجرائي براي سال ۹۹ نوشتيم. امسال اين موضوعات را دسته‌بندي کرديم و با رصدي که درباره رويدادهاي سال‌هاي گذشته انجام دادم، دريافتم که خيلي از موارد و هفته‌هاي خاص در تقويم کشور درج شده است اما ما عملا هيچ کاري درباره اين هفته‌ها انجام نداديم. هفته حجاب و عفاف، در تقويم ما در تيرماه قرار دارد. از آنجا که بسياري از مديران ارشد هم به دنبال اين هستند که ما مفهوم صحيحي از عفاف و حجاب را هم از لحاظ علمي و هم معنوي و مادي داشته باشيم و وقتي از حجاب و عفاف حرف مي‌زنيم، معناي واقعي آن را متبادر کنيم، به همين دليل برنامه‌ريزي براي برگزاري هر چه بهتر اين جشنواره را آغاز کرديم. حتي مي‌بينيم که در خارج از ايران هم توليدات کشورها و برندها به سمت عرضه لباس‌هاي پوشيده حرکت مي‌کند، ما هم خواستيم از اين فرصت استفاده کنيم. با توجه به اينکه قرار است تمام برنامه‌هاي ما، رويکرد بين‌المللي داشته باشد، به نظرم رسيد به جاي اينکه مفهوم حجاب و عفاف را به صورت جنبي در نمايشگاه قرآن داشته باشیم، در هفته حجاب و عفاف به صورت مستقل برگزار کنيم. چراکه بسياري از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تمايل دارند حتي براي يک روز هم که شده، برنامه‌اي براي عفاف و حجاب داشته باشند پس چه بهتر که از برنامه‌هاي تکراري يا قشري که حرفي براي گفتن ندارند، فاصله بگيريم و تلاش‌ها را در اين هفته متمرکز کنيم. برنامه‌ريزي براي برگزاري اين جشنواره، بلافاصله بعد از جشنواره مد و لباس فجر شروع شده و يک فرايند يک‌روزه نيست.
نمايشگاه قرآن در ماه رمضان امسال به دليل کرونا، برگزار نمي‌شود، اما سال‌هاي گذشته بخش عفاف و حجاب ذيل اين نمايشگاه برگزار مي‌شد که سال گذشته بر خلاف سنت هرساله، متولي آن بخش قرآن و عترت وزارت ارشاد بود و نه کارگروه ساماندهي مد و لباس و انتقادهاي گسترده‌اي را هم به عملکرد خود ايجاد کرد. آيا اين جشنواره، در ادامه اين رويکرد است يا رويداد کاملا مستقلي خواهد بود؟
اين جشنواره، اولين است. باور و اعتقاد من به عنوان يک مدير فرهنگي اين است که اگر ما، هر رويداد فرهنگي را به متولي اصلي واگذار کنيم، به دليل شناخت کاملي که دارد، قطعا نتيجه بهتري حاصل خواهد شد. سال قبل بخش خصوصي در کنار معاونت قرآن و عفاف قرار گرفت و متولي نمايشگاه شد و بازتاب‌هاي خوبي ايجاد نشد و فقط هدف فروش بود. بنده حضور کاملي در نمايشگاه سال گذشته داشتم و عهده‌دار مسئوليت تشريفات نمايشگاه بودم و خوب مي‌ديدم که هم فضاي در اختيارشان، فضاي مناسبي نبود و هم اينکه فقط رويکرد فروش داشتند. هدف من از برگزاري جشنواره، فرهنگ‌محور است. وقتي مي‌گوييم هدف از تشکيل کارگروه ساماندهي مد و لباس، صيانت از عفاف طبق قانون است، چه بهتر که متولي نمايشگاه آن هم کارگروه باشد. وقتي هم ما متولي امري مي‌شويم، به اين معني نيست که بدون مشورت‌گرفتن يا برنامه‌ريزي، اقدام کنيم. براي همين جشنواره، بنده براي نخستين بار شوراي سياست‌گذاري عفاف و حجاب را تشکيل دادم و به تمام مراکزي که مدعي امر عفاف و حجاب هستند، نامه زدم و دعوت کردم در شورا حضور داشته باشند و اگر قرار است حرکتي انجام دهيم با اعمال نظرات همه افراد و متوليان باشد. عده‌اي پاسخ دادند و نماينده معرفي کردند اما عده‌اي ديگر، نه تنها نماينده معرفي نکردند بلکه هنوز دنبال اين هستند که ادعاي متولي عفاف و حجاب بودن خود را اثبات کنند در حالي که هيچ کاري هم تا به حال انجام نداده‌اند، جز انتشار چند پيام صوتي و تصويري! اولين جلسه شوراي سياست‌گذاري عفاف و حجاب يکشنبه (امروز) است و از تمام قسمت‌هايي که با مد و لباس ارتباط دارند، حتي نساجي‌ها، دعوت کرده‌ايم که در جلسه حضور يابند. ما هيچ چيزي براي پنهان‌کاري نداريم و هدف‌مان کار‌کردن است. صرفا جلسه‌گذاشتن، حاصلي ندارد. وقتي فکر را با عمل همراه کنيم، مي‌توانيم نتيجه بگيريم؛ ولي اينکه بخواهيم مثل برخي، براي روکم‌کردن يا رقابت با کارگروه، موازي‌کاري کنيم و جلسه بگذاريم بدون هيچ خروجي مفيد، به نظر من چندان دلسوزانه و مدبرانه نيست. هدف من اين است که براي مردم و کشورم کار کنم. وقتي هم مي‌خواهم کار کنم از نظرات موافق و مخالف استفاده مي‌کنم. هميشه حتي کساني را که با من مخالف بودند و سنگ‌اندازي کرده‌اند، دعوت کردم؛ هر‌چند در جلسات حاضر نشدند؛ اما مهم اين است که ما دست ياري به سوي همه دراز کرديم. ما مي‌توانيم خودمان همه کارها را پيش ببريم؛ اما خواستيم با تمام تفکرات و افراد همراه باشيم و با همه کساني که ادعاي عفاف و حجاب در کشور دارند، کنار هم قرار بگيريم.
پس از سال آينده، جشنواره عفاف و حجاب را به صورت دومين، سومين و‌... خواهيم داشت؟ و ديگر اين بخش در نمايشگاه قرآن برگزار نمي‌شود؟
بله؛ من تمام رويدادها را به صورت مستقل نگاه مي‌کنم و عفاف و حجاب هم به‌عنوان رويدادي کاملا مستقل برگزار خواهد شد. هدف ما فقط فروش آثار نيست، بلکه اعتقاد ما اين است که علم و هنر بايد در کنار هم قرار گيرند. اعتقاد من اين است مقوله حجاب و عفاف بسيار مهم است و بايد نگاهی ويژه به آن داشته باشيم. بايد به سمتي برويم که چادر عربي که نمادي از کشور ما شده، جاي خود را به چادر ملي خودمان بدهد و لباس‌هاي پوشيده خودمان را به ساير کشورها عرضه کنيم. ما در تلاشيم در حوزه عفاف و حجاب، کشور خودمان را به‌عنوان يک برند به جامعه جهاني معرفي کنيم.
براي چادر ملي ايراني، طرح‌هاي اصيلي ارائه شده يا فعلا فقط فراخوان آماده شده است؟
قبلا يکي، دو طرح ارسال شده بود؛ اما اکنون فراخوان آماده شده و برخي فعالان و طراحان در انتظار انتشار فراخوان هستند که طرح‌هايشان را ارائه دهند. هنوز آماري نداريم؛ چون هنوز آثار ارسال نشده است.
رويکرد شما براي نماياندن اهداف فرهنگي‌تان روي مديوم عفاف و حجاب چيست که از نگاه دولتی عاري شود و تجميع و آشتي بيشتري ايجاد كنيد؟ ايده شما براي اينکه رويکرد فرهنگي‌تان در برگزاري مستقل اين جشنواره از اتهام رويکرد ‌دولتی‌بودن مبرا باشد، چيست؟
خيلي با شما موافق نيستم. اگر دولت هم نگاهي به حجاب داشته باشد، قطعا مشابه آن چيزي است که ما داريم؛ اما شايد برداشت‌هايي که ايجاد مي‌شود منجر به چنين برخوردهايي مي‌شود. من اعتقاد دارم اگر دولت هم نگاهی ويژه به عفاف و حجاب دارد، مي‌خواهد يک متولي مسئوليت اين امر را بر عهده بگيرد و همه جوانب کار را بسنجد. در امر حجاب و عفاف، حجاب برتر ما چادر است؛ اما حجابي که اکنون در جامعه ايران وجود دارد، حجابي مدرن و بسيار شکيل و زيباست که علاوه بر پوشيده‌بودن، آراستگي و راحت‌بودن را هم براي بانوان فراهم مي‌کند. طراحان ما در بخش عفاف و حجاب، طرح‌ها و ايده‌هاي نابي دارند و ايران از منظر پوشش اسلامي و حجاب، خيلي غني است. به همين دليل است که در تلاشم پنانسيل‌هاي کشورم در اين بخش را به جهان معرفي کنم. حتي در بخش چادر نیز حرف بسياري براي گفتن داريم. اگر طراحي چادر به‌گونه‌اي باشد که با سليقه افراد چادري متناسب باشد، قطعا موفق‌تر خواهيم بود. واقعيت اين است که ما براي تأمين سليقه قشر چادري هم بايد بيشتر تلاش کنيم؛ چون محصولات کنوني که در بازار وجود دارد، حتي نياز اين بانوان را هم تأمين نمي‌کند چه برسد به اينکه بخواهد محصولي باشد براي فرهنگ‌سازي. ما بايد بيشتر حمايت کنيم تا به سليقه مصرف‌کننده نزديک شويم و برگزاري اين جشنواره‌ها، فرصتي براي شناختن صحيح سليقه مخاطب و توليدکننده و طراح است. مسئله عفاف و حجاب، مطالعه‌اي نيست که بتوان يک‌شبه درباره آن به نتيجه رسيد. اين مهم، فرايندی فراگير و زمان‌بر است و لازم است همه در کنار يکديگر قرار گيرند و اين تجميع است که کمک‌کننده است. يک چالش اساسي، گران‌بودن چادر بود. ما پيگيري‌هاي فراواني انجام داديم و خوشبختانه وزارت صمت همکاري گسترده‌اي داشت و از کساني که در زمينه دوخت چادر مشکي فعاليت مي‌کردند، حمايت صورت گرفت و الان مي‌بينيد که چادر آن قيمت‌هاي شتاب‌دهنده گذشته را ندارد. اکنون يک چادر خوب براي بانوي يک خانواده با قيمت مناسب‌تر و کيفيت مطلوب‌تري در دسترس است، برگزاري چنين جشنواره‌هايي ا‌ست که ما را در رسيدن به اين سلايق و موارد ياري مي‌رساند. خيلي مهم است که ما صنعت، هنرمند و طراح را کنار خودمان داشته باشيم. ما با بهره‌گيري از هر دو بازو است که مي‌توانيم زمينه‌اي براي مردم فراهم کنيم که استفاده بهينه و مناسبي از پوشش داشته باشند.
الان دستورالعملي که به کارگروه داده شده، مشخصا معرفي چادر به‌عنوان حجاب برتر است؟
خير، اصلا.
پس انتخاب کارگروه آزادانه است؟
بله، کاملا آزادانه است. ما کشوري اسلامي هستيم و برند اين کشور اسلامي، چادر است؛ اما به اين معني نيست که فقط و فقط چادر را به‌عنوان اصالت حجاب قبول داشته باشيم. ديدگاه بزرگان بر اين است که چادر بهترين حجاب است.
چالشي که در دو سال اخير وزارت‌هاي صمت و ارشاد با آن درگير بوده‌اند، حجم اعظم واردات پارچه چادر مشکي از ژاپن و چين بوده است. طبق آمار توليدکنندگان محصولات عفاف و حجاب، ۸۰ درصد پارچه چادر مشکي -‌۳۰ ميليون متر‌- وارداتي است و ارز هنگفتي از کشور خارج مي‌کند و سود اين قاچاق ۵۰۰ درصد است. تعرفه واردات چادر مشکي هم مديريت نمي‌شود.
در بحث چادر درست مي‌فرماييد. بخش اعظمي از پارچه چادر مشکي به صورت قاچاق وارد کشور شده است؛ اما خوشبختانه از اواخر بهمن ۹۸، تيمي به صورت ضربتي ورود پيدا کرد و مانع روند قاچاق پارچه چادر مشکي شد. اين ممانعت سبب متعادل‌شدن بازار شد.
يعني الان در حال توليد پارچه چادر مشکي هستيم؟
بله، معدود توليدکنندگان فعال را حمايت کرده‌ايم. در جشنواره مد و لباس فجر، ديداري با يکي از توليدکنندگان داشتيم. او با حمايت معنوي مستقيم مقام معظم رهبري، اقدام به توليد اقلام با‌کيفيت چادر مشکي کرده و در جلسه با کارگروه نیز عنوان کرد اگر حمايت معنوي (و نه حتي حمايت مالي) کافي از فعاليت‌هاي کارخانجات توليدي انجام شود، کارخانه او قادر است تمام نياز داخلي کشور در زمينه پارچه چادر مشکي را تأمين کند. در تلاشم ايشان هم در شوراي سياست‌گذاري امر عفاف و حجاب حضور فعال و مستمري داشته باشند. ان‌شاءالله بتوانيم بحث چادر مشکي را در بخش عفاف و حجاب به سرانجام خوبي برسانيم.
حجاب و عفاف، چندسالي ا‌ست از دست اين متولي به دست متولي ديگر مي‌رود. چالش‌هاي اجتماعي و فرهنگي و روان‌شناختي حضور گشت ارشاد و بازتاب‌هاي آن، چه در داخل و چه در خارح هم، مثنوي هفتادمني است که از حوصله اين گزارش خارج است و موضوع اين گزارش نيست. موضوع جايگاه فرهنگي حجاب و عفاف و نقش فرهنگي کارگروه ساماندهي مد و لباس براي پيگيري اين رسالت است. کارگروه به تازگي فراخوان جشنواره مستقل عفاف و حجاب را منتشر کرده و مي‌کوشد در فرداي کرونا که اميدوار است تا تيرماه از راه برسد و کرونا ريشه‌کن شود، اين جشنواره را با هدف معرفي پتانسيل‌هاي فرهنگي و ملي ايران اسلامي برگزار کند. اين جشنواره در ابعاد کنوني براي اولين دوره است که به صورت مستقل برگزار مي‌شود. سال گذشته معاونت قرآن و عترت، متولي امر در نمايشگاه قرآن بود و سال‌هاي پيشين‌تر نيز کارگروه ساماندهي مد و لباس متولي امر حجاب در نمايشگاه قرآن بود. اما خروجي هيچ يک در شأن اين مقوله پرچالش نبوده است. به‌خصوص اينکه هيچ يک موفق نشدند سکان کشتي عظيم قاچاق پارچه‌هاي وارداتي چادر مشکي را از دست سوداگران چادر، خارج کنند. مرضيه شفاپور، دبير کارگروه ساماندهي مد و لباس در گفت‌وگوي اختصاصي با «شرق» درباره جزئيات کامل اين جشنواره صحبت کرده است. او به خبرنگار «شرق» مي‌گويد: «چادر حجاب برتر است اما ما دستورالعمل اجباري براي تحميل اين حجاب برتر نداريم بلکه در تلاشيم چادر ايراني را به عنوان پوشش زيباي اسلامي جايگزين چادر عربي کنيم».
اکنون که درگير کرونا هستيم، تمهيدات کارگروه ساماندهي مد و لباس براي برگزاري اين جشنواره چگونه خواهد بود؟
طبق برنامه‌ريزي‌اي که از قبل داشتيم، اين جشنواره در تقويم سال ۹۹ تعريف شده است. قرار بر اين بود که در هفته عفاف و حجاب، اولين جشنواره ملي عفاف و حجاب را برگزار کنيم. فعلا فراخوان را ارسال کرده‌ايم و با توجه به اينکه تاريخ برگزاري جشنواره در اواخر تيرماه خواهد بود، اميدوار هستيم کرونا تا آن موقع از بين برود. اگر کرونا از بين رفت شرايط برگزاري جشنواره فراهم خواهد شد و اگر هم از بين نرفت، داريم برنامه‌ريزي مي‌کنيم که اولين نمايشگاه مجازي عفاف و حجاب را برگزار کنيم که هم بخش فروش داشته باشد و هم مواردي که در فراخوان ذکر شده انجام شود.
با توجه به اينکه ستاد ملي مبارزه با کرونا، روي طرح فاصله‌گذاري اجتماعي متمرکز است، در صورت عدم ريشه‌کن‌شدن کرونا تا پايان تيرماه، کارگروه طبق طرح فاصله‌گذاري اجتماعي اقدام خواهد کرد و جشنواره به شکل فيزيکي و کلاسيک و حضوري برگزار خواهد شد؟
بله. اگر جشنواره عفاف و حجاب به صورت حضوري و فيزيکي برگزار شود، خيلي بهتر خواهد بود. تا آن زمان، قطعا بحث کرونا کم‌رنگ‌تر خواهد شد و ما هم با پروتکل‌هاي وزارت بهداشت پيش خواهيم رفت. يعني برنامه‌ريزي ما به گونه‌اي است که ضمن رعايت تمام چارچوب‌هاي بهداشتي و پروتکل‌هاي وزارت بهداشت، اين جشنواره را برگزار خواهيم کرد. هرچند آرزوي ما اين است که اين بيماري تا آن موقع حذف شود اما ما طبق پروتکل وزارت بهداشت و درمان حرکت خواهيم کرد. برگزاري حضوري جشنواره بهتر است چراکه مردم در مدتي که در قرنطينه بودند، نشاط خود را از دست داده‌اند و نياز دارند مجدد با نشاط شوند. به نظرم اين جشنواره مي‌تواند نشاط را تا حدود زيادي به جامعه برگرداند.
تاريخ برگزاري جشنواره به دليل نزديک‌شدن به ماه‌هاي محرم و صفر انتخاب شده يا قرار است به صورت روتين ادامه داشته باشد؟ و اين همان طرح و ايده‌اي است که سرکار عالي از ابتدا پيگير بوديد يا همان طرح کارگروه است که چند دوره برگزار کرد؟ چون در آيتم‌هاي جشنواره، چادر اربعين هم درج شده است.
خير. طرح مجزايي است. سال گذشته ما يک تقويم اجرائي براي سال ۹۹ نوشتيم. امسال اين موضوعات را دسته‌بندي کرديم و با رصدي که درباره رويدادهاي سال‌هاي گذشته انجام دادم، دريافتم که خيلي از موارد و هفته‌هاي خاص در تقويم کشور درج شده است اما ما عملا هيچ کاري درباره اين هفته‌ها انجام نداديم. هفته حجاب و عفاف، در تقويم ما در تيرماه قرار دارد. از آنجا که بسياري از مديران ارشد هم به دنبال اين هستند که ما مفهوم صحيحي از عفاف و حجاب را هم از لحاظ علمي و هم معنوي و مادي داشته باشيم و وقتي از حجاب و عفاف حرف مي‌زنيم، معناي واقعي آن را متبادر کنيم، به همين دليل برنامه‌ريزي براي برگزاري هر چه بهتر اين جشنواره را آغاز کرديم. حتي مي‌بينيم که در خارج از ايران هم توليدات کشورها و برندها به سمت عرضه لباس‌هاي پوشيده حرکت مي‌کند، ما هم خواستيم از اين فرصت استفاده کنيم. با توجه به اينکه قرار است تمام برنامه‌هاي ما، رويکرد بين‌المللي داشته باشد، به نظرم رسيد به جاي اينکه مفهوم حجاب و عفاف را به صورت جنبي در نمايشگاه قرآن داشته باشیم، در هفته حجاب و عفاف به صورت مستقل برگزار کنيم. چراکه بسياري از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تمايل دارند حتي براي يک روز هم که شده، برنامه‌اي براي عفاف و حجاب داشته باشند پس چه بهتر که از برنامه‌هاي تکراري يا قشري که حرفي براي گفتن ندارند، فاصله بگيريم و تلاش‌ها را در اين هفته متمرکز کنيم. برنامه‌ريزي براي برگزاري اين جشنواره، بلافاصله بعد از جشنواره مد و لباس فجر شروع شده و يک فرايند يک‌روزه نيست.
نمايشگاه قرآن در ماه رمضان امسال به دليل کرونا، برگزار نمي‌شود، اما سال‌هاي گذشته بخش عفاف و حجاب ذيل اين نمايشگاه برگزار مي‌شد که سال گذشته بر خلاف سنت هرساله، متولي آن بخش قرآن و عترت وزارت ارشاد بود و نه کارگروه ساماندهي مد و لباس و انتقادهاي گسترده‌اي را هم به عملکرد خود ايجاد کرد. آيا اين جشنواره، در ادامه اين رويکرد است يا رويداد کاملا مستقلي خواهد بود؟
اين جشنواره، اولين است. باور و اعتقاد من به عنوان يک مدير فرهنگي اين است که اگر ما، هر رويداد فرهنگي را به متولي اصلي واگذار کنيم، به دليل شناخت کاملي که دارد، قطعا نتيجه بهتري حاصل خواهد شد. سال قبل بخش خصوصي در کنار معاونت قرآن و عفاف قرار گرفت و متولي نمايشگاه شد و بازتاب‌هاي خوبي ايجاد نشد و فقط هدف فروش بود. بنده حضور کاملي در نمايشگاه سال گذشته داشتم و عهده‌دار مسئوليت تشريفات نمايشگاه بودم و خوب مي‌ديدم که هم فضاي در اختيارشان، فضاي مناسبي نبود و هم اينکه فقط رويکرد فروش داشتند. هدف من از برگزاري جشنواره، فرهنگ‌محور است. وقتي مي‌گوييم هدف از تشکيل کارگروه ساماندهي مد و لباس، صيانت از عفاف طبق قانون است، چه بهتر که متولي نمايشگاه آن هم کارگروه باشد. وقتي هم ما متولي امري مي‌شويم، به اين معني نيست که بدون مشورت‌گرفتن يا برنامه‌ريزي، اقدام کنيم. براي همين جشنواره، بنده براي نخستين بار شوراي سياست‌گذاري عفاف و حجاب را تشکيل دادم و به تمام مراکزي که مدعي امر عفاف و حجاب هستند، نامه زدم و دعوت کردم در شورا حضور داشته باشند و اگر قرار است حرکتي انجام دهيم با اعمال نظرات همه افراد و متوليان باشد. عده‌اي پاسخ دادند و نماينده معرفي کردند اما عده‌اي ديگر، نه تنها نماينده معرفي نکردند بلکه هنوز دنبال اين هستند که ادعاي متولي عفاف و حجاب بودن خود را اثبات کنند در حالي که هيچ کاري هم تا به حال انجام نداده‌اند، جز انتشار چند پيام صوتي و تصويري! اولين جلسه شوراي سياست‌گذاري عفاف و حجاب يکشنبه (امروز) است و از تمام قسمت‌هايي که با مد و لباس ارتباط دارند، حتي نساجي‌ها، دعوت کرده‌ايم که در جلسه حضور يابند. ما هيچ چيزي براي پنهان‌کاري نداريم و هدف‌مان کار‌کردن است. صرفا جلسه‌گذاشتن، حاصلي ندارد. وقتي فکر را با عمل همراه کنيم، مي‌توانيم نتيجه بگيريم؛ ولي اينکه بخواهيم مثل برخي، براي روکم‌کردن يا رقابت با کارگروه، موازي‌کاري کنيم و جلسه بگذاريم بدون هيچ خروجي مفيد، به نظر من چندان دلسوزانه و مدبرانه نيست. هدف من اين است که براي مردم و کشورم کار کنم. وقتي هم مي‌خواهم کار کنم از نظرات موافق و مخالف استفاده مي‌کنم. هميشه حتي کساني را که با من مخالف بودند و سنگ‌اندازي کرده‌اند، دعوت کردم؛ هر‌چند در جلسات حاضر نشدند؛ اما مهم اين است که ما دست ياري به سوي همه دراز کرديم. ما مي‌توانيم خودمان همه کارها را پيش ببريم؛ اما خواستيم با تمام تفکرات و افراد همراه باشيم و با همه کساني که ادعاي عفاف و حجاب در کشور دارند، کنار هم قرار بگيريم.
پس از سال آينده، جشنواره عفاف و حجاب را به صورت دومين، سومين و‌... خواهيم داشت؟ و ديگر اين بخش در نمايشگاه قرآن برگزار نمي‌شود؟
بله؛ من تمام رويدادها را به صورت مستقل نگاه مي‌کنم و عفاف و حجاب هم به‌عنوان رويدادي کاملا مستقل برگزار خواهد شد. هدف ما فقط فروش آثار نيست، بلکه اعتقاد ما اين است که علم و هنر بايد در کنار هم قرار گيرند. اعتقاد من اين است مقوله حجاب و عفاف بسيار مهم است و بايد نگاهی ويژه به آن داشته باشيم. بايد به سمتي برويم که چادر عربي که نمادي از کشور ما شده، جاي خود را به چادر ملي خودمان بدهد و لباس‌هاي پوشيده خودمان را به ساير کشورها عرضه کنيم. ما در تلاشيم در حوزه عفاف و حجاب، کشور خودمان را به‌عنوان يک برند به جامعه جهاني معرفي کنيم.
براي چادر ملي ايراني، طرح‌هاي اصيلي ارائه شده يا فعلا فقط فراخوان آماده شده است؟
قبلا يکي، دو طرح ارسال شده بود؛ اما اکنون فراخوان آماده شده و برخي فعالان و طراحان در انتظار انتشار فراخوان هستند که طرح‌هايشان را ارائه دهند. هنوز آماري نداريم؛ چون هنوز آثار ارسال نشده است.
رويکرد شما براي نماياندن اهداف فرهنگي‌تان روي مديوم عفاف و حجاب چيست که از نگاه دولتی عاري شود و تجميع و آشتي بيشتري ايجاد كنيد؟ ايده شما براي اينکه رويکرد فرهنگي‌تان در برگزاري مستقل اين جشنواره از اتهام رويکرد ‌دولتی‌بودن مبرا باشد، چيست؟
خيلي با شما موافق نيستم. اگر دولت هم نگاهي به حجاب داشته باشد، قطعا مشابه آن چيزي است که ما داريم؛ اما شايد برداشت‌هايي که ايجاد مي‌شود منجر به چنين برخوردهايي مي‌شود. من اعتقاد دارم اگر دولت هم نگاهی ويژه به عفاف و حجاب دارد، مي‌خواهد يک متولي مسئوليت اين امر را بر عهده بگيرد و همه جوانب کار را بسنجد. در امر حجاب و عفاف، حجاب برتر ما چادر است؛ اما حجابي که اکنون در جامعه ايران وجود دارد، حجابي مدرن و بسيار شکيل و زيباست که علاوه بر پوشيده‌بودن، آراستگي و راحت‌بودن را هم براي بانوان فراهم مي‌کند. طراحان ما در بخش عفاف و حجاب، طرح‌ها و ايده‌هاي نابي دارند و ايران از منظر پوشش اسلامي و حجاب، خيلي غني است. به همين دليل است که در تلاشم پنانسيل‌هاي کشورم در اين بخش را به جهان معرفي کنم. حتي در بخش چادر نیز حرف بسياري براي گفتن داريم. اگر طراحي چادر به‌گونه‌اي باشد که با سليقه افراد چادري متناسب باشد، قطعا موفق‌تر خواهيم بود. واقعيت اين است که ما براي تأمين سليقه قشر چادري هم بايد بيشتر تلاش کنيم؛ چون محصولات کنوني که در بازار وجود دارد، حتي نياز اين بانوان را هم تأمين نمي‌کند چه برسد به اينکه بخواهد محصولي باشد براي فرهنگ‌سازي. ما بايد بيشتر حمايت کنيم تا به سليقه مصرف‌کننده نزديک شويم و برگزاري اين جشنواره‌ها، فرصتي براي شناختن صحيح سليقه مخاطب و توليدکننده و طراح است. مسئله عفاف و حجاب، مطالعه‌اي نيست که بتوان يک‌شبه درباره آن به نتيجه رسيد. اين مهم، فرايندی فراگير و زمان‌بر است و لازم است همه در کنار يکديگر قرار گيرند و اين تجميع است که کمک‌کننده است. يک چالش اساسي، گران‌بودن چادر بود. ما پيگيري‌هاي فراواني انجام داديم و خوشبختانه وزارت صمت همکاري گسترده‌اي داشت و از کساني که در زمينه دوخت چادر مشکي فعاليت مي‌کردند، حمايت صورت گرفت و الان مي‌بينيد که چادر آن قيمت‌هاي شتاب‌دهنده گذشته را ندارد. اکنون يک چادر خوب براي بانوي يک خانواده با قيمت مناسب‌تر و کيفيت مطلوب‌تري در دسترس است، برگزاري چنين جشنواره‌هايي ا‌ست که ما را در رسيدن به اين سلايق و موارد ياري مي‌رساند. خيلي مهم است که ما صنعت، هنرمند و طراح را کنار خودمان داشته باشيم. ما با بهره‌گيري از هر دو بازو است که مي‌توانيم زمينه‌اي براي مردم فراهم کنيم که استفاده بهينه و مناسبي از پوشش داشته باشند.
الان دستورالعملي که به کارگروه داده شده، مشخصا معرفي چادر به‌عنوان حجاب برتر است؟
خير، اصلا.
پس انتخاب کارگروه آزادانه است؟
بله، کاملا آزادانه است. ما کشوري اسلامي هستيم و برند اين کشور اسلامي، چادر است؛ اما به اين معني نيست که فقط و فقط چادر را به‌عنوان اصالت حجاب قبول داشته باشيم. ديدگاه بزرگان بر اين است که چادر بهترين حجاب است.
چالشي که در دو سال اخير وزارت‌هاي صمت و ارشاد با آن درگير بوده‌اند، حجم اعظم واردات پارچه چادر مشکي از ژاپن و چين بوده است. طبق آمار توليدکنندگان محصولات عفاف و حجاب، ۸۰ درصد پارچه چادر مشکي -‌۳۰ ميليون متر‌- وارداتي است و ارز هنگفتي از کشور خارج مي‌کند و سود اين قاچاق ۵۰۰ درصد است. تعرفه واردات چادر مشکي هم مديريت نمي‌شود.
در بحث چادر درست مي‌فرماييد. بخش اعظمي از پارچه چادر مشکي به صورت قاچاق وارد کشور شده است؛ اما خوشبختانه از اواخر بهمن ۹۸، تيمي به صورت ضربتي ورود پيدا کرد و مانع روند قاچاق پارچه چادر مشکي شد. اين ممانعت سبب متعادل‌شدن بازار شد.
يعني الان در حال توليد پارچه چادر مشکي هستيم؟
بله، معدود توليدکنندگان فعال را حمايت کرده‌ايم. در جشنواره مد و لباس فجر، ديداري با يکي از توليدکنندگان داشتيم. او با حمايت معنوي مستقيم مقام معظم رهبري، اقدام به توليد اقلام با‌کيفيت چادر مشکي کرده و در جلسه با کارگروه نیز عنوان کرد اگر حمايت معنوي (و نه حتي حمايت مالي) کافي از فعاليت‌هاي کارخانجات توليدي انجام شود، کارخانه او قادر است تمام نياز داخلي کشور در زمينه پارچه چادر مشکي را تأمين کند. در تلاشم ايشان هم در شوراي سياست‌گذاري امر عفاف و حجاب حضور فعال و مستمري داشته باشند. ان‌شاءالله بتوانيم بحث چادر مشکي را در بخش عفاف و حجاب به سرانجام خوبي برسانيم.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها