|

کنسول های جذاب سونی؛ ps4 یا ps5 کدام یک را انتخاب کنیم ؟

زمانی که می‌پرسید بین ps4 و ps5 کدام یک را انتخاب کنیم باید گفت که با انجام مقایسه بین معیارهایی همچون مشخصات فنی، قیمت، کیفیت و دیگر موارد می‌توانید تصمیم‌گیری هوشمندانه‌ای دراین‌زمینه داشته باشید.

کنسول های جذاب سونی؛ ps4 یا ps5 کدام یک را انتخاب کنیم ؟

بررسی تفاوت‌های بین ps4 و ps5 به شما کمک می‌کند تا در زمان خرید تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید و در حین بازی با هر کدام از کنسول‌های جذاب شرکت سونی از بازی‌کردن لذت ببرید.

 

معیارهای مختلفی را می‌توان در نظر گرفت که به‌عنوان تفاوت‌های اصلی بین این 2 کنسول بازی شناخته می‌شوند که با بررسی تمامی آن‌ها می‌توانید بفهمید که کدام پلی استیشن با اولویت‌های شما هم‌خوانی دارد.

ویژگی هایی که برای مقایسه ps4 و ps5 باید در نظر بگیرید

پلی استیشن 5 بعداز عرضه نشان داد که شرکت سونی روی ارتقای قابلیت‌های کنسول‌های خود خیلی کار کرده و با ارائه این محصول بار دیگر توانست توجه‌های زیادی را به سمت خود جلب کند.

امکاناتی که در این کنسول وجود دارد در سطح کیفی بالایی هستند که برای بسیاری از گیمرها اهمیت زیادی دارد اما با درنظرگرفتن اینکه شما  چه بودجه یا معیاری را برای خرید در نظر دارید ممکن است روی انتخاب بین ps4 و ps5 تاثیر داشته باشد.

با این حساب بهترین کار این خواهد بود که تمامی مشخصات فنی، سخت‌افزاری و هزینه لازم برای خرید این محصولات را بررسی کنید تا متوجه شوید که انتخاب چه کنسولی برای شما مناسب‌تر است.

تفاوت پردازنده گرافیکی پلی استیشن 4 و ps5

تراشه‌ای که در کنسول‌های ps4 و ps5 قرار دارد از نوع AMD Radeon است که در نسل نهم با تعبیه تعداد بیشتری واحد CU می‌توان مشاهده کرد که سرعت دستگاه خیلی بالاتر می‌رود.

بهره‌مندی از Clock Speed نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که در کارت گرافیکی پلی استیشن 5 دیده می‌شود. درضمن میزان سرعت در این قطعه که با معیار ترافلاپس سنجیده می‌شود برای خریدارن اهمیت زیادی دارد.

کارت گرافیکی که برای ps4 در نظر گرفته می‌شود 18 واحد CU با فرکانسی برابر با 800 مگاهرتز دارد که سرعت آن نیز 1.84 ترافلاپس بوده که این موارد در پلی استیشن 5 به اندازه قابل توجهی ارتقا پیدا کرده است.

سونی برای نسل نهم از یک پردازنده گرافیکی با سرعت 10.3 ترافلاپس بهره می‌برد که می‌توان گفت در هنگام اجرای عملیات‌های مختلف دستگاه، تفاوت چشمگیری با پلی استیشن 4 دارد.

تعبیه 36 واحد CU به همراه سرعت کلاک بالاتر و فرکانسی در حدود 2.23 گیگاهرتز این اطمینان را به شما می‌دهد که عملکرد اجرای بازی‌های ویدیویی روی کنسول پلی استیشن 5 بسیار فوق‌العاده خواهد بود.

2

مقایسه رزولوشن تصویر در ps4 و ps5

ازآنجایی‌که وضوح تصویر در بازی‌های ویدیویی همیشه نقش کلیدی را ایفا می‌کند، ارتقای کیفیت این بخش نیز یک امر ضروری است که در مقایسه بین ps4 و ps5 نیز باید بررسی شود.

رزولوشن تصویر در پلی استیشن 4 برابر با 1080 پیکسل و با کیفیت 4K است که این قابلیت را دارد تا تصاویر را با سرعت 30 فریم در ثانیه نمایش دهد و برای کسی که به‌صورت حرفه‌ای بازی نمی‌کند معیار مناسبی به‌نظر می‌رسد.

این درحالی است که ایجاد تغییرات فنی در پلی استیشن 5 را می‌توانید در این بخش نیز خیلی راحت متوجه شوید، به‌طوری که کیفیت 4k تا 8k با نرخ نوسازی تصویر 120 هرتز به شما این امکان را می‌دهد تا از تماشای صفحه‌نمایش بازی لذت ببرید.

هرچند سونی قابلیت ارائه کیفیت 8k را برای کنسول جدید خود در نظر گرفته و به‌نظر خیلی جذاب و هیجان‌انگیز است اما برای اینکه بتوانید چنین سطحی از کیفیت را مشاهده کنید باید همچنان منتظر بمانید چراکه مانیتورها و تلویزیون‌ها درحال‌حاضر تنها امکان پشتیبانی از 4K را دارند.

فرق بین ps4 و ps5 از نظر حافظه ذخیره سازی

حافظه رم و ذخیره‌سازی ازجمله ویژگی‌هایی است که در تعیین نحوه عملکرد کنسول بازی تاثیر زیادی می‌گذارند و این قابلیت را دارند تا تجربه بهتری را برای شما حین بازی‌کردن رقم بزنند.

روی تمامی نسخه‌هایps4 از یک رم 8 گیگابایتی از نوع DDR5 استفاده می‌شود که در مقایسه با حافظه 16 گیگابایتی پلی استیشن 5 اختلاف زیادی دیده می‌شود که نشان‌دهنده عملکرد بهتر PS5 است.

دررابطه‌با حافظه ذخیره‌سازی به‌طور کلی در نسخه پلی استیشن 4 پرو ظرفیتی برابر با 1 ترابایت در نظر گرفته شده که نسبت به حافظه 825 گیگابایتی PS5 بیشتر است.

با این حساب اگر در هنگام انتخاب بین این محصولات به‌جای نسخه معمولی ps4، مدل پرو را بخری قادر هستید تا بازی‌های سنگین را با سرعت قابل قبولی اجرا کنید.

ویژگی مهم و اساسی که سونی در محصول جدید خود در نظر گرفته مربوط به ارائه یک SSD سفارشی است که با توجه به سرعت 5.5 گیگابایت بر ثانیه، عملکرد منحصربه‌فردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در هر 2 کنسول پلی استیشن شما قادر هستید تا حافظه داخلی دستگاه خود را ارتقا دهید و از عملکرد بهینه‌ای در هنگام بازی بهره‌مند شوید. به‌طور کلی ps4 و ps5 ازاین‌نظر تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

کنترلرهای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5

باید گفت که یکی دیگر از تفاوت‌های قابل توجه بین ps4 و ps5 به نوع کنترلر آن‌ها برمی‌گردد که در واقع سونی برای نسل نهم دیگر از مدل DualShock استفاده نمی‌کند.

در طراحی جدید دسته بازی برای پلی استیشن 5 از طراحی جدیدی با نام DualSense استفاده می‌شود که که برخی از مشخصه‌های اصلی آن شامل طول عمر بیشتر باتری، قابلیت بازخورد هپتیک و بهره‌مندی از تریگرهای تطبیق‌پذیر است که با ایجاد لرزش حس متفاوتی از بازی را به شما القا می‌کند.

نوع طراحی در کنترلرهای مربوط به این 2 کنسول با هم متفاوت است به‌طوری که در نسخه جدید به‌جای استفاده از دکمه Create از یک کلید Share استفاده می‌شود.

مقایسه بین قیمت ps4 و ps5

اگر به‌دنبال این هستید تا بدانید که کدام یک از کنسول‌های جذاب و دوست‌داشتنی سونی به‌صرفه‌تر است باید گفت که با توجه به بهره‌مندی ps5 از قابلیت‌های جدید و خاص می‌توان انتظار داشت که قیمت بالاتری داشته باشد.

در واقع قیمت ps4 که در مقایسه با پلی استیشن 5 در سطح پایین‌تری قرار دارد به‌عنوان یک نقطه‌قوت برای متقاضیانی در نظر گرفته می‌شود که به‌طور معمول روی هزینه به‌صرفه یک کنسول حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و تنها برخی از مواقع برای سرگرمی از این محصول استفاده می‌کنند.

3

جمع‌بندی

اینکه بین ps4 و ps5 کدام یک را انتخاب کنید به‌طور کامل بستگی به خواسته و اولویت‌های شما دارد اما در مقایسه فنی بین این 2 محصول می‌توان به‌خوبی متوجه برتری نسل جدید کنسول‌های بازی شرکت سونی شد.

این محصولات ازنظر کارت گرافیک، وضوح تصویر، کنترلر و بسیاری موارد دیگر با یکدیگر قابل مقایسه هستند اما درصورتی‌که بخواهید با صرف هزینه‌ای مناسب از یک کنسول مناسب استفاده کنید، ps4 گزینه بهتری است.

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها