|

کودکان چه مطالبی را در مهد کودک آموزش می‌بینند؟

کودکان چه مطالبی را در مهد کودک آموزش می‌بینند؟

یکی از دغدغه‌های والدین برای کودکان خود، استفاده از مهد کودک دارای صلاحیت است، چرا که این مراکز، با آموزش‌های خود به کودکان، می‌توانند سهم به سزایی در آینده آنان ایفا کنند، اگر کودک در مهدکودک خوب آموزش ببیند و رفتارهای اجتماعی مورد نیاز سن خود را فرا بگیرد، در مدرسه و در جامعه می‌تواند مثمرثمرتر واقع شود.

در سالیان گذشته اگر به یاد داشته باشید بیشتر کلاس اولی‌ها در مدرسه گریه و بی‌تابی می‌کردند، و همین خاطرات ناخوشایند روزهای اول مدرسه در ناخودآگاه آن‌ها ضبط، و سبب بروز مشکلاتی در آینده تحصیلی این سری از بچه‌ها می‌شد؛ در این بین بچه‌هایی هم حضور داشتند که قبل از مدرسه، به مهدکودک رفته و با برخی از مسائل از جمله دوری از خانواده آشنا شده بودند، و در روز اول مدرسه شاد و سرحال ظاهر می‌شدند.

بچه ها در مهد کودک چه چیزهایی یاد می‌گیرند

مطالبی که کودکان در مهدهای کودک یاد می‌گیرند سبب شده که هنگام ورود به کلاس اول، از آمادگی نسبتاً خوبی برخوردار باشند، از جمله آموزش‌هایی که به کودکان در مهدهای کودک داده می‌شود می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  1.  مطالعات اجتماعی: در این سری از آموزش‌ها، کودکان با نمادهای ملی مانند پرچم کشور، تاریخچه افراد مشهور، نقشه جغرافیا و کره زمین و … آشنا می‌شوند. همچنین اهمیت رعایت قوانین و مقررات، نحوه ارتباط با افراد و حضور در جمع از دیگر مسائلی است که به کودکان آموزش داده می‌شود.

  2.  مراحل ابتدایی خواندن: آشنایی با کتاب و بخش‌های مختلف آن، یادگیری تفاوت بین حرف، کلمه و جمله، نحوه نوشتن نام خود، نحوه گوش کردن به صحبت‌های دیگران و … در این مرحله صورت می‌پذیرد، و کودکی که با این مراحل آشنا شده باشد کار خیلی راحتی را در مدرسه و کلاس اول خواهد داشت.

  3.  رایانه: استفاده از تکنولوژی در آموزش امری ضروری است که در بیشتر مهدهای کودک از رایانه نیز استفاده می‌گردد. کودکان در این بخش با اصول مقدماتی کار با رایانه، برخی برنامه‌ها و بازی‌های مفید و … آشنا می‌شوند.

  4.  ریاضی: کودک در این حوزه با اعداد، نحوه مقایسه کردن، اشکال هندسه، ارقام پول و … آشنا می‌گردد. یکی از دروسی که کودکان در کلاس اول و حتی مراحل بالاتر با آن زیاد ارتباط برقرار نمی‌کنند درس ریاضی است، که اگر در مهدهای کودک، این درس با روش‌های جذاب و سرگرم کننده به کودک آموزش داده شود، شیرینی درس ریاضی را تا ابد در ذهن خود خواهند داشت.

  5.  موسیقی: نحوه خواندن آواز و آشنایی با انواع آلات موسیقی، حفظ کردن شعرهای کوتاه و جذاب و به طور کلی آشنایی با فرهنگ موسیقی در این حوزه به کودک آموزش داده می‌شود.

  6.  نقاشی: در این حوزه هم نقاشی‌های آسان به همراه رنگ‌آمیزی آن‌ها و آشنایی با رنگ‌ها و … به کودک آموزش داده می‌شود.

بهترین زمان برای ورود به مهدکودک

تعیین زمان مناسب برای ورود کودک به مهد بستگی به عوامل مختلفی دارد که شامل نیازهای کودک، محیط خانه و مهد کودک، شرایط مالی خانواده و نیازهای کاری و زندگی والدین باشد. تصمیم‌گیری در این رابطه باید با دقت و احتیاط و بر اساس نیازها و شرایط خاص خانواده صورت گیرد. اما وجود برخی عوامل و شرایط ممکن است نشان دهنده‌ی عدم آمادگی کودک برای حضور در مهد کودک باشد:

سن کودک:

بسته به قوانین و مقررات و همچنین سیاست‌های مهد کودک، حداقل سن ورود به مهد کودک ممکن است متغیر باشد. اما به طور کلی، اکثر مهد کودک‌ها برای کودکانی با سن حداقل ۱۸ ماه و بالاتر آماده‌ پذیرش هستند.

آمادگی اجتماعی و عاطفی:

بعضی از کودکان ممکن است برای جدا شدن از والدین و ورود به یک محیط جدید و بیگانه حس عدم آرامش و راحتی داشته باشند. این موضوع ممکن است در کودکانی که شروع آموزش در مهد کودک را نمی‌توانند تحمل کنند، مشکل‌ساز باشد.

مشکلات بهداشتی:

اگر کودک شما به مشکلات بهداشتی خاصی مبتلا است که نیاز به مراقبت و نظارت بیشتر دارد، ممکن است مهد کودک مکان مناسبی برای او نباشد.

مشکلات رفتاری:

برخی کودکان ممکن است مشکلات رفتاری خاصی داشته باشند که می‌تواند مشکلاتی برای خودشان و دیگران ایجاد کند. در این صورت، لازم است قبل از تصمیم به ورود آن‌ها به مهد، مشاوره و کمک متخصصین را دریافت کنید.

منبع: پرچین

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها