|

استارتاپ «Innit» که سبک غذایی شما را تغییر می‌دهد

خانه هوشمند برای داشتن سبک زندگی سالم

Innit پلتفرم هوشمند از کالیفرنیای آمریکا است که به مردم کمک می‌کند تا زندگی و تغذیه بهتری داشته باشند. این پلتفرم هوشمند وسایل آشپزخانه را به‌ هم متصل می‌کند و براساس پروفایل تغذیه‌ای کاربر و عادت خرید او، وعده‌های غذایی پیشنهاد می‌دهد. اگر ماده غذایی شما هم تمام شده باشد، از سوپرمارکت سفارش می‌دهد.

خانه هوشمند برای داشتن سبک زندگی سالم
خبرنگار: بهناز توحیدی

استارتاپ‌ها به وجود می‌آیند تا زندگی ما را راحت‌تر کنند؛ تاکسی‌های آنلاین، خریدهای آنلاین، ورزش به صورت آنلاین، دریافت رژیم غذایی آنلاین و ... از جمله سرویس‌های کسب‌وکارهای نوپا هستند که در چند سال اخیر تغییرات زیادی در زندگی ما ایجاد کرده‌اند.

به گزارش «فن‌زی» خانه هوشمند هم جزو امکاناتی‌ است که تکنولوژی برای ما به ارمغان آورده است. تصور کنید بتوانید وسایل خانه خود را با یک اپلیکیشن کنترل و مدیریت کنید. صبح سرساعت پرده‌ها کنار بروند و چایی‌ساز روشن شود و یخچال موادغذایی که تمام شده است را سفارش دهد. حالا همه لوازم خانه منتظر شما هستند. استارتاپ‌های بسیاری سیستم‌هایی خانه هوشمند را عرضه می‌کنند تا خانه سنتی شما به هوشمند تبدیل شود،  اما Innit با باقی پلتفرم‌‌ها تفاوت اساسی دارد.

Innit پلتفرم هوشمند از کالیفرنیای آمریکا است که به مردم کمک می‌کند تا زندگی و تغذیه بهتری داشته باشند. این پلتفرم هوشمند وسایل آشپزخانه را به‌ هم متصل می‌کند و براساس پروفایل تغذیه‌ای کاربر و عادت خرید او، وعده‌های غذایی پیشنهاد می‌دهد. اگر ماده غذایی شما هم تمام شده باشد، از سوپرمارکت سفارش می‌دهد.

هدف این پلتفرم این است که انقلابی در نحوه خرید ما، ذخیره غذاها، تهیه و طبخ غذا ایجاد کند. برای آشنایی بیشتر با این استارتاپ «فن‌بیز» این هفته را در ادامه بخوانید.

آغاز همکاری برای تغییر سبک غذایی مردم

استارتاپ Innit سال ۲۰۱۵ توسط یوجنیو مینویل و کوین براون راه‌‌اندازی شد. این ۲نفر سابقه طولانی در حوزه فناوری موادغذایی داشتند. یوجنیو در سال ۸۶ در دانشگاه تگزاس شمالی در رشته مدیریت بازرگانی دوره کارشناسی خود را گذراند و مدرک MBA را در سال ۱۹۹۱ از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.

او یک مدیرعامل باتجربه با بیش از ۲۰ سال سابقه در زمینه کالاهای تند مصرف در سراسر اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و آسیا است. یوجنیو رئیس و مدیرعامل شرکت‌های یونیلور آمریکای شمالی، نستله فرانسه، نستله مکزیک، نستله ونزوئلا و مدیر اجرایی DEMB بود. یوجنیو همچنین سمت‌‌های کلیدی در بستنی R&R، اتوبار پلیکان روژ، انجمن صنعت خرده‌فروشی، تولیدکنندگان موادغذایی آمریکا، بنیاد وزن سالم و بنیاد نستله در فرانسه را به عهده داشت.

کوین براون هم مانند دوست خود بیش از ۲۰ سال تجربه در حوزه فناوری موادغذایی، امنیت و حوزه ابری دارد. پیش از راه‌‌اندازی Innit، کوین در سمت‌هایی چون مدیرعامل Kidaro ، معاون رئیس Decru و عضو تیم موسس در Inktomi کسب‌وکار حوزه زیرساخت اینترنت مشغول به فعالیت بود. کوین دوره کارشناسی و MBA خود را در دانشگاه کالیفرنیا گذراند.

یوجنیو درمورد دلیل راه‌اندازی این استارتاپ می‌گوید: «من علاقه زیادی به اتصال وسایل از طریق اینترنت و در کل اینترنت اشیا داشتم. همیشه در ذهنم این بود که مصرف‌کنندگان باید به اطلاعات مورد نیاز برای تغذیه مناسب و زندگی بهتر دسترسی داشته باشند.»

او ادامه داد: «من همیشه این موضوع را در ذهن خود داشتم و وقتی فرصت پیش آمد پیشنهاد دادم که بیایید کاری در مورد آن انجام دهیم. بیایید شرکتی ایجاد کنیم که این کار را انجام دهد.»

به گفته یوجینو یکی از پراسترس‌ترین سوالات روزمره برای مردم این است که شام ​​چی درست کنیم؟ ما Innit را متناسب با زندگی مردم ساخته‌ایم و آشپزی روزمره در خانه را آسان‌تر و کم‌استرس‌تر کردیم.

بنیانگذاران این استارتاپ معتقد هستند که فناوری می‌تواند نحوه تعامل روزانه ما با غذا را تغییر دهد و اینیت می‌تواند تمام فعالیت‌ها از برنامه‌ریزی غذا تا ارائه تکنیک‌های آشپزی را به‌عهده بگیرد.

البته ترکیب تجارت مواد غذایی و فناوری، حداقل برای شرکت‌های موجود آسان نیست، اما یوجنیو و کوین تاکید داشتند چنین شرکتی را ایجاد و تجربه خوبی برای مصرف‌کننده فراهم کنند.

حالا اسم «Innit» از کجا می‌آید؟ کوین می‌گوید: « ما همواره از خود می‌پرسیم چه چیزی برای من مفید است؟" (What’s in it for me?) "چه چیزی برای سلامتی من مفید است؟ "چه چیزی برای این سیاره مفید است؟" به همین‌خاطر این اسم را انتخاب کردیم.»

Innit چه می‌کند؟

 ShopWell یک پلتفرم بود که سال ۲۰۱۳راه‌اندازی شد و در اوایل سال ۲۰۱۷ توسط Innit خریداری شد. shopwell یک وب‌سایت رایگان و اپلکیشن آیفون و اندروید بود. در این پلتفرم غذاها براساس اینکه آیا نیازهای فردی کاربر را برطرف می‌کند، امتیاز دریافت می‌کردند. در این بستر اطلاعات تغذیه‌ای و امتیازهای غذاها شخصی‌سازی شده بود و برای آسان‌تر کردن خرید محصولات غذایی به کار می‌رفتند.

این پلتفرم توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. وب‌سایت خبری cNet درتوصیف این پلتفرم آن را به متخصص تغذیه شخصی تشبیه کرده است.

یوجینو هم درمورد عملکرد پلتفرم shopwell که به Innit تبدیل شد،می‌گوید: «کاری که ما انجام می‌دهیم توسعه پلتفرمی است که یک اکوسیستم ایجاد کند. در این اکوسیستم لوازم خانگی، صنعت خرده‌فروشی موادغذایی، صنعت تولید موادغذایی، بسترهای سلامت و تندرستی به هم متصل می‌شوند. این روزها این پلتفرم به اسم یک پلتفرم آشپزخانه متصل یا سیستم عامل برای آشپزخانه یا غذا شناخته می‌شود.»

این پلتفرم شما را در کل فرآیند پخت و پز راهنمایی می‌کند. یعنی از مواد غذایی که در یخچال خود دارید، کمک می‌گیرد و دستور غذای مناسبی پیشنهاد می‌دهد تا آن را بپزید. به عنوان مثال تصور‌ کنید می‌خواهید ماهی سالمون با زنجبیل درست کنید. Innit به یخچال شما متصل است و براساس آنچه در یخچال دارید، می‌تواند دستور پخت آن را به شما بدهد. اگر مواد لازم را در یخچال نداشته باشید، Innit می‌تواند برای شما سفارش دهد.

Innit چگونه این کار را می‌کند؟

اینیت را مانند یک GPS برای آشپزخانه خود در نظر بگیرید. حسگرهای Innit در فر، یخچال و کابینت‌های شما قرار دارد و اطلاعات غذا (وزن، نوع، دما و موارد دیگر) را می‌خواند تا دستور‌ پخت‌های لازم را ارائه دهند و برنامه ایده‌آل را برای پخت کامل غذا تنظیم کند و شما هم به دستورالعمل‌های ویدیویی گام‌ به گام برای پخت غذا دسترسی دارید و غذای سالم تهیه خواهید کرد. Innit از رژیم‌ غذایی و آلرژی‌های شما هم مطلع است و براساس این اطلاعات غذاهای شخصی‌سازی شده پیشنهاد می‌دهد. حتی به شما این امکان را می‌دهد طعم‌ها و مواد جدید را تست کنید. فناوری اینیت حتی پیچیده‌ترین وعده‌های غذایی را به طور یکپارچه به شما عرضه می‌کند.

به اعتقاد یونجینو برای بسیاری از خانواده‌ها سخت است که هرروز غذاهای سالم و خوشمزه درست کنند، اما با Innit آنها اعتماد به نفس پختن هر روز غذا را خواهند داشت.

یونجینو و کوین همچنین برای ترویج زندگی سالم در این سال‌ها همکاری‌هایی با شرکت‌های بزرگ آغاز کرده‌اند. یکی از این همکاری‌‌ها با Roche Diabetes برای تقویت اپلیکیشن PHIL است. این اپلیکیشن برای مدیریت تغذیه و بیماری دیابت نوع ۲ در فرانسه راه‌اندازی شده است و این همکاری قرار است باعث تقویت این اپلیکشن شود.

سرمایه‌گذاران مشتاق اینیت

استقبال سرمایه‌گذاران از این استارتاپ بسیار بود و برخی از آنها معتقد بودند حتما برای این استارتاپ اتفاق بزرگی رخ می‌دهد. یونجینو می‌گوید که سرمایه‌گذاران Innit شریک‌های آگاه به صنعت غذایی هستند. از زمان آغاز به کار تاکنون۴ سرمایه‌گذار روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سرمایه‌گذارانی مانند S2G ventures، fairhaven capital و finistere venture.

آیا اینیت رقیبی دارد؟

بنیانگذاران این استارتاپ ادعا می‌کنند که اولین پلتفرم تخصصی حوزه فناوری غذایی هستند. استارتاپ اینیت  در ۲ حوزه فناوری و حوزه مواد غذایی فعالیت می‌کند. استارتاپ‌های رقیب هم در زمینه‌های مختلف مرتبط با موادغذایی و فناوری و ماشین‌آلات صنعتی فعالیت می‌کنند؛ مانند supermeat که یک شرکت فناوری زیستی و غذایی است که فناوری تولید گوشت تمیز از سلول‌های مرغ در یک محیط کنترل‌شده، بدون آسیب‌رساندن به حیوانات را توسعه می‌دهد یا trader Joe’s که یک سوپرمارکت زنجیره‌ای در آمریکاست.

Edward food Giant هم یک سوپرمارکت زنجیره‌ای است که در کنار فروش موادغذایی، اپلیکیشن موبایل هم برای راحتی کار مخاطبان راه‌اندازی کرده است و تقریبا تمام سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای به نوعی می‌توانند رقیب اینیت باشند، اما ترکیب خانه هوشمند و موادغذایی سبب شده تا این استارتاپ منحصر به‌فرد باشد.

گسترش بازار در آینده

اینیت برنامه‌های بسیاری برای توسعه دارد و هدف آن این است که به گسترش خود در بازار ادامه دهد. این شرکت ممکن است با خرده‌فروشان موادغذایی، خدمات کیت غذا و سایر مشاغل مرتبط با موادغذایی همکاری‌هایی را آغاز کند.

بنیانگذاران این استارتاپ همچنین روی استفاده از AI نیز تمرکز کردند و قصد دارند از هوش مصنوعی برای مقابله با گرسنگی و بالابردن سطح سلامت استفاده کنند.

داده مهم‌ترین سرمایه اینیت است. به همین خاطر در سال جدید و در آینده این کسب‌وکار سعی می‌کند روی اصلاح الگوریتم‌ها و تجزیه وتحلیل داده‌های خود برای ارائه توصیه‌های شخصی‌سازی‌شده‌تر کار کند. به صورتیکه برنامه‌های غذایی و پیشنهادهای دستورالعمل هوشمندانه‌تر شوند.

چون یکی از جنبه‌های مهم فعالیت اینیت خانه‌های هوشمند است به همین خاطر این استارتاپ ممکن است در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند تا فناوری موجود خود را ارتقا دهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها