|

معرفی استارتاپ Nuro: ارسال کالا با خودروهای خودران

این روزها استارتاپ‌ها به صورت جدی وارد حوزه حمل‌ونقل شدند و نقش مهمی در این صنعت ایفا می‌کنند.

معرفی استارتاپ Nuro: ارسال کالا با خودروهای خودران
خبرنگار: بهناز توحیدی

این روزها استارتاپ‌ها به صورت جدی وارد حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای شدند و نقش مهمی در این صنعت ایفا می‌کنند. استارتاپ Nuro هم استارتاپ خودروهای خودران مستقر در آمریکا است که به تحویل مواد غذایی و کالاهای آنلاین می‌پردازد. هدف این تیم بهبود زندگی روزمره با ارائه خیابان‌های امن‌تر، سیاره‌ای سالم‌تر و دسترسی عادلانه‌تر به کالا‌ها از طریق روبات‌ها است.

یک استارتاپ دوست‌دار محیط‌زیست

جیاجون ژو و دیو فرگوسن بنیانگذاران نورو هستند. ژو تحصیلات خود را در رشته علوم کامپیوتر گذراند و پیش از تاسیس این استارتاپ، روی فناوری خودرو خودران درگوگل کار می‌کرد. فرگوسن هم مانند ژو در شرکت گوگل روی خودروهای خودران کار می‌کرد و در توسعه فناوری خودروی خودران نقش مهمی ایفا کرد. 

فعالیت نورو زمانی آغاز شد که ژو و فرگوسن تصمیم گرفتند سال ۲۰۱۶ پروژه خودروهای خودران گوگل را رها کنند و در همان سال شرکت خود را راه‌اندازی کنند. برای این کار هم چند هدف داشتند:

اول داشتن جاده‌های ایمن: هدف آنها ایمن‌تر کردن جاده‌ها با کاهش احتمال خطای انسانی است که یکی از دلایل اصلی تصادفات است.

دوم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای: وسایل نقلیه خودران، به ویژه خودروهای برقی مانند نمونه‌های توسعه یافته توسط Nuro، می‌توانند به کاهش انتشار کربن کمک کنند. به این صورت زمین به یک سیاره سالم تبدیل می‌شود.

سوم افزایش دسترسی: برخی از افراد در مناطقی زندگی می‌کنند که نمی‌توان با روش‌های معمول برای آنها کالا ارسال کرد. دراین مواقع ربات‌های تحویل‌دهنده Nuro این دسترسی را ایجاد می‌کنند.

چهارم ایجاد تغییر تأثیرگذار: ژو و فرگوسن به رباتیک به عنوان نیرویی برای تغییرات مثبت نگاه می‌کنند. آنها قصد داشتند نه تنها بر حمل و نقل بلکه بر نحوه تحویل و مصرف کالا نیز تأثیر بگذارند.

نورو چگونه کار می‌کند؟

اولین وسیله نقلیه تحویل خودکار نورو با نام R1 شناخته می‌شود. این خودرو به‌طور رسمی در ژانویه ۲۰۱۸ راه‌اندازی و به نمایش گذاشته شد. وزن آن تقریبا هزار و ۵۰۰ پوند (۶۸۰ کیلوگرم)است، ۱.۸ متر ارتفاع دارد و برای حمل یک محموله بزرگ و ۱۲ کیسه موادغذایی مناسب است. خودروهای نورو کاملا مستقل و مجهز به سنسورهایی با عملکرد بالا برای میدان دید ۳۶۰ درجه، دوربین‌ها و سیستم‌های یادگیری ماشینی هستند تا بدون راننده جاده را ایمن طی کنند. سرعت این خودروها کم است و به فناوری برای شناسایی و اجتناب از موانع مجهز شدند و به این صورت ایمنی عابران پیاده و سایر وسایل نقلیه تضمین می‌شود.

هسته عملیات نورو سیستم نرم‌افزاری هوش مصنوعی است. این سیستم داده‌های حسگرهای خودرو را پردازش می‌کند و به این شکل خودرو می‌تواند مسائلی که در سر راه خود دارد مانند ترافیک را مدیریت کند و کالاها را سالم به مشتری تحویل دهد.

پیش از آنکه خودرویی وارد ناوگان شود مورد تست آزمایشی قرار می‌گیرد. یعنی حادثه‌ها و موانع واقعی شبیه‌سازی می‌شود تا مشخص شود خودروی مورد نظر در موقعیت‌های چالش‌برانگیز چگونه عمل می‌کند و سپس ایرادها را تیم‌های فنی برطرف می‌کنند.

استفاده از این خودروها هم آسان است. مشتریان از طریق اپلکیشن یا وبسایت یک خرده‌فروش که با نورو همکاری می‌کند، سفارش خود را ثبت می‌کنند. سپس تیم نورو نزدیکترین وسیله نقلیه موجود را برای تحویل گرفتن اقلام از خرده‌فروش ارسال می‌کند. چون این وسایل نقلیه در مراکز عملیاتی تعیین‌شده مستقر و نگهداری می‌شوند. این مراکز در مناطق مختلفی در کالیفرنیا و تگزاس راه‌اندازی شدند. وقتی خرده‌فروشی درخواست خودرو کند، یکی از خودروهای خودران نزدیک آن خرده‌فروشی اعزام می‌شود. هنگامی که وسیله نقلیه به مقصد رسید، مشتریان اعلان «دریافت» را انتخاب می‌کنند و می‌توانند سفارش خود را از درون ماشین تحویل بگیرند. در پایان، خودرو پس از تحویل به مرکز خود بازمی‌گردد. در این مراکز تیم‌های مختلف خودروها را بررسی می‌کنند، شستشو می‌دهند، نرم‌افزارهایشان را به‌روزرسانی می‌کنند و اگر نیازی به تعمیر داشتند، تعمیر می‌کنند. هم‌اکنون نورو ۸۶۰ کارمند دارد و درآمد سالانه آن بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

چالش‌ها برسرراه ژو و فرگوسن

در بسیاری از کشورها هنوز برای خودروهای خودران قوانین مشخصی تعیین نشده است. جیاجون ژو و دیو فرگوسن، بنیانگذاران نورو هم در حین راه‌اندازی این استارتاپ با چالش‌های بسیاری من‌‌جمله قوانین مواجه بودند. می‌توان این چالش‌ها را در چند دسته تقسیم‌بندی کرد:

تولید یک خودروی خودران: اولین و مهم‌ترین چالش، توسعه فناوری پیشرفته خودرو خودران برای نخستین بار است. این تیم باید خودرویی طراحی می‌کرد که برای جاده‌ها ایمن باشد و با انواع نرم‌افزار و فناوری حسگر و هوش مصنوعی فعالیت کند و این یک چالش پیچیده بود. 

قوانین نظارتی و مجوزها: وسایل نقلیه خودران باید با دقت مورد نظارت مقامات بالا قرار بگیرند. نورو هم مجبور بود با قانون‌گذاران برای کسب مجوز و انطباق با قوانین موجود همکاری کند. 

ایجاد همکاری با خرده‌فروش‌ها: نورو باید برای توسعه فعالیت خود با فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای، رستوران‌ها و خواربار فروشی‌های عمده همکاری کند. ایجاد این روابط و ادغام خدمات آنها با تدارکات موجود، یک اقدام مهم بود.

پذیرش عمومی: جلب اعتماد عمومی برای استفاده از وسایل نقلیه خودران در جاده مهم است. این تیم باید نگرانی‌های مربوط به ایمنی و حریم خصوصی را برای تشویق مردم به استفاده از خدماتشان برطرف می‌کردند.

چالش در زمان شیوع کرونا همه‌گیری: در طول قرنطینه و شیوع ویروس کرونا، نورو موفق شد از اخراج کارکنان خود خودداری کند و خیلی سریع با شرایط سازگار شد.  

آیا نورو توانست مجوز بگیرد؟

تیم نورو پس از تولید اولین خودروی خود و تلاش برای تجاری‌سازی محصول خود، توانست مجوزهای لازم را بگیرد. دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا (DMV) اولین مجوز استقرار وسیله نقلیه خودران ایالت را برای نورو صادر کرد. این مجوز به نورو اجازه می‌دهد تا برای خدمات تحویل بدون راننده خود در بخش‌های مشخص‌شده در شهرستان‌های سانتاکلارا و سن‌ماتئو هزینه‌ای دریافت کند. این مجوز از این جهت اهمیت دارد که فناوری نورو را از یک برنامه آزمایشی خارج کرد و حالا به صورت تجاری در دسترس همگان است. نورو در سال ۲۰۱۷ مجوز ایالتی برای تست وسایل نقلیه خودران در جاده‌های عمومی با راننده ایمن را دریافت کرد. در آوریل ۲۰۲۰ توانست مجوز تست بدون راننده را دریافت کند.

این تیم یکی از مهم‌ترین مجوزها را در فوریه ۲۰۲۰ دریافت کرد. وزارت حمل و نقل ایالات متحده (DOT) و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) به Nuro معافیت دادند تا وسیله نقلیه R2 خود را بدون کنترل انسانی به کار گیرد. این اولین‌باری بود که یک شرکت «تأییدیه معافیت خودروهای خودران» را دریافت می‌کرد. این معافیت به چه معناست؟ یعنی نورو از مقررات ایمنی فدرال که برای وسایل نقلیه انسان‌محور تعیین شده بود، معاف شد و به آنها اجازه داده شد که وسایل نقلیه‌ای تولید کنند که نیازی به راننده انسان نیست.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه همچنین به Nuro اجازه داد تا ۵ هزار  وسیله نقلیه تحویل کالای الکتریکی کم سرعت را در طول ۲ سال مستقر کند. این نخستین بار بود که چنین تاییدیه‌ای برای خودروهای خودران صادر می‌شد.

سرمایه‌گذاران متنوع 

نورو در این سال‌ها برای توسعه کسب‌وکار خود سرمایه‌هایی جذب کرده است و نکته جالب‌توجه این است که سرمایه‌گذاران از گروه‌های متنوعی هستند. سافت‌بانک ویژن فاند یکی از بزرگ‌ترین مشارکت‌کنندگان در تامین مالی نورو است. در ۲۰۱۹ در یک دور سرمایه‌گذاری ۹۴۰ میلیون دلار سرمایه به این استارتاپ تزریق کرد.

تایگر گلوبال منیجمنت در سال ۲۰۲۱، ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه در اختیار تیم نورو قرار داد. حتی گوگل هم دراین سال روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرد. کروگر یک خرده فروش موادغذایی است که نه تنها برای دریافت خدمات نورو با این تیم شریک شده است، بلکه در شرکت نیز سرمایه‌گذاری کرده است.این تیم در دور جدید یعنی سال ۲۰۲۴ هم از شتابدهنده دیزنی سرمایه‌هایی جذب کرده است.

چشم انداز برای آینده

این استارتاپ به تازگی توانسته در ایالت‌‌های کالیفرنیا و تگزاس به خوبی خدمات خود را ارائه دهد وبرنامه‌های گسترده‌ای هم برای آینده دارد. 

یکی از این برنامه‌ها تولید وسایل نقلیه نسل سوم است. این وسیله به گونه‌ای طراحی شده که کاملا ایمن، کاملا الکتریکی و مقیاس‌پذیر باشد. عرض آن نسبت به خودروهای معمولی کمتر است، به قدری کوچک است که فضای بیشتری را برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران فراهم می‌کند. برای کاهش نیروی ضربه در هنگام برخورد یک کیسه هوای خارجی هم تعبیه شده است.

وسایل نقلیه جدید قرار است در شرایط مختلف آب‌وهوایی سازگار باشند به این صورت می‌توانند به محدوده وسیعی از مناطق جغرافیایی خدمت‌رسانی کنند. نورو قرار است از مزارع بادی در تگزاس برای تامین انرژی خود استفاده کند و در اینصورت تولید کربن توسط این خودرو به کمترین میزان خود می‌رسد.

این استارتاپ در نظر دارد یک اکوسیستم برپایه هوش مصنوعی ایجاد کند که دسترسی هوش مصنوعی افزایش پیدا می‌کند و به توسعه شهرهای هوشمند و پایدارتر کمک کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها