|

استارتاپ «stage ten» بستری برای ارتباط مستقیم مخاطب و کسب‌وکار:

تعامل با مشتریان آنلاین به صورت زنده

استیج‌تن به کسب‌وکارهای کوچک و برندها اجازه می‌دهد پخش زنده داشته باشند، محصولات خود را به نمایش بگذارند و همزمان با نمایش محصولات، با مشتریان تعامل برقرار کنند و مخاطبان حتی خرید خود را هم انجام دهند.

تعامل با مشتریان آنلاین به صورت زنده
خبرنگار: بهناز توحیدی

برای اینکه کسب‌وکارها بتوانند با مشتریان خود ارتباط مناسبی برقرار کنند، بسترها و ابزارهای مختلفی ایجاد شده است. «دیو لازار» در کانادا پلتفرمی به نام stage ten راه‌اندازی کرده است که فناوری جالبی دارد.

استیج‌تن به کسب‌وکارهای کوچک و برندها اجازه می‌دهد پخش زنده داشته باشند، محصولات خود را به نمایش بگذارند و همزمان با نمایش محصولات، با مشتریان تعامل برقرار کنند و مخاطبان حتی خرید خود را هم انجام دهند. در «فن‌بیز» این هفته می‌توانید با ویژگی‌های جالب این استارتاپ آشنا شوید.

کهنه‌کار حوزه فناوری

برعکس برخی از استارتاپ‌ها که چند جوان دور هم جمع می‌شوند و از صفر کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنند، استیج‌تن را یک کهنه‌کار حوزه فناوری تاسیس کرده است. دیو لازار (Dave Lazar) مدیر اجرایی و بنیانگذار Stage ten و یک کارآفرین کانادایی است. او در تلاش بود تا از ابتدای فعالیت خود پلتفرم‌های تعاملی را توسعه دهد و بین جامعه و کسب‌وکارها تعامل برقرار کند. لازار سال ۲۰۰۵ شرکت خود را به اسم «Lazar Entertainment» راه‌اندازی کرد. در این‌‌سال‌ها ۱۰ پلتفرم تعاملی و بازی تولید کرده است. لازار همچنین نخستین‌ بار  پلتفرم‌های UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر را راه‌اندازی کرد.

UGC به پست‌های تبلیغاتی غیرپولی منتشر شده توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود. این افراد محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار را به دیگران معرفی می‌کنند. 

لازار در این مدت شبکه تعاملی-بازی فیس‌بوک به نام Honored Citizen، پلتفرم اجتماعی تماشای فیلم iFestivus را هم راه‌اندازی کرده است. درچند سال گذشته، او یک تولیدکننده و مشاور نرم‌افزارهای تعاملی برای مشتریانی مانند TVO، CBC History، Frantic Films و Telefilm Canada بوده است. در حال حاضر  هم در Stage ten قصد دارد میان کسب‌وکارها و مشتری‌ها به صورت زنده تعامل ایجاد کند که منجر به فروش محصولات شود.

او درمورد استیج‌تن می‌گوید: «stage ten یک پلتفرم ساده است که مخاطبان و کسب‌وکارها به صورت زنده با هم در ارتباط هستند. البته در این سال‌ها پلتفرم‌های بسیاری به وجود آمدند که مخاطبان با کسب‌وکار تعامل داشتند و حتی در دیجیتال مارکتینگ هم از این رسانه‌ها استفاده می‌شود، اما جادوی واقعی این است که مخاطبان بتوانند به صورت زنده با کسب‌وکار ارتباط بگیرند و زنده و روی صفحه تراکنش انجام و پولی رد و بدل شود.»

به گفته لازار، همیشه آینده‌ای پیش‌بینی می‌شود که در آن کسب‌وکارها می‌توانند از طریق پخش آنلاین با مخاطب تعامل داشته باشند و کسب درآمد هم کنند، اما تیم استیج‌تن منتظر نماند تا این آینده فرا برسد و خودش دست به کار شد.

لازار برای ادامه فعالیت خود همچنین از ۲ سرمایه‌گذار، سرمایه جذب کرد: 

Next 10 ventures: این شرکت روی استارتاپ‌های حوزه رسانه، سرگرمی و فناوری درمراحل اولیه سرمایه‌گذاری می‌کند. استارتاپ stage ten هم در اولین مراحل فعالیت از این شرکت سرمایه جذب کرد.

DMZ: دی‌ام‌زد یک شتاب‌دهنده کانادایی است که در جدیدترین دور تامین مالی در ۶ فوریه ۲۰۱۹ روی استیج‌تن در سرمایه‌گذاری کمک کرده است. 

هم‌اکنون استیج‌تن در طول رویدادهای خرید زنده به نرخ تعامل ۳۸ درصد می‌رسد. این به آن معناست که بینندگان به طور فعال در محتوا مشارکت می‌کنند و با آن تعامل دارند. نرخ تبدیل یا نرخ بازگشت مشتری در این پلتفرم ۱۱ درصد است که نشان‌دهنده این است که مشتریان نه تنها تعامل می‌کنند بلکه به صورت مستقیم در جریان رویدادهای زنده خرید هم انجام می‌دهند. سهم تاثیر یا ایمپرشن استیج‌تن هم بیش از ۷.۵ میلیون بار است.

Stage ten چه می‌کند؟

این استارتاپ در حوزه ویدئوی زنده تعاملی تخصص دارد و مشتریان او بیشتر فریلنسرها، شرکت‌های بزرگ، مشاغل متوسط، کسب‌وکارهای خصوصی، ادارات دولتی و مشاغل کوچک هستند.

تیم استیج‌تن بستری را فراهم کرده است تا تاجران و برندها در وبسایت shopify و برنامه shop بتوانند با مخاطبان خود به صورت زنده و در لحظه ارتباط و تعامل برقرار کنند. این پلتفرم یک ابزار قدرتمند برای خرید زنده و تجارت ویدیویی است. 

 کاربران این استارتاپ می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی خود برای جذب مخاطب بیشتر به امکاناتی مثل بازپخش مجدد چت‌ها، خرید از روی صفحه و پخش همزمان دسترسی پیدا کنند.فناوری آنها توسط شرکت‌های بزرگ مثل نتفیلیکس، تارگت و تیک‌تاک و ایکس و Google retail123 مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

برخی از ویژگی‌های کلیدی این پلتفرم شامل:

پلتفرم هدفمند: این پلتفرم فقط با هدف خرید به صورت زنده و برای محتوای تعاملی طراحی شده است.

تعامل با مخاطب: بینندگان می‌توانند در طول پخش زنده به صورت مستقیم روی صفحه تعامل داشته باشند و خرید کنند. 

پخش همزمان در تمام شبکه‌‌های اجتماعی: کسب‌وکارها می‌توانند با پخش همزمان محتوای خود در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به مخاطبان بیشتری دست یابند. 

تعامل پس از پخش زنده: حتی پس از پایان پخش زنده، stage ten مکالمه را با پخش مجدد چت و خرید روی صفحه ادامه می‌دهد.

 کاربران در مورد stage ten چه فکر می‌کنند؟

وقتی در سایت stage ten گشت و گذار می‌کنید، متوجه می‌شوید برخی از کسب‌وکارها نظرهای خود را در مورد این پلتفرم ثبت کردند که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

تامی هیلفیگر، بنیانگذار تامی هیلفیگر: «من معتقدم که این آینده خرده فروشی بسیار روشن است.»

آنجلا هاوکینز، مدیرعامل و بنیانگذار Bamblu: «استفاده از stage ten کل فروش ناخالص من را تا ۵ درصد افزایش داد.»

بریتنی والدز، یکی از بنیانگذاران the mom economy: «این خرید زنده واقعا کل رویدادهای ما را زنده کرد.»

AJ Patel، معاون بخش رشد در U beauty گفت: «در هر برنامه شاهد رشد کسب‌وکارم هستم و از این بابت خوشحالم. »

رایان جانستون، یکی از بنیانگذاران sea Gods: «ما تقریبا نمای فروشگاه فیزیکی خود را به یک استودیوی خاص برای فناوری stage ten تغییر داده‌ایم.»

Stage ten با چه کسب‌وکارهایی رقابت می‌کند

Stage ten در بازار پخش زنده و رسانه تنها نیست و کسب‌وکارهایی هم در این حوزه فعالیت می‌کنند. مانند استودیو OBS یک نرم افزار منبع باز برای پخش زنده و ضبط است. این کسب‌وکار امکانات قدرتمندی را برای سازندگان محتوا و پخش کننده‌ها ارائه می‌دهد.

رقیب بعدی stream yard است که به کاربران امکان می‌دهد به طور همزمان در چند پلتفرم پخش زنده داشته باشند. این استارتاپ برای مصاحبه‌ها، وبینارها و رویدادهای مجازی عالی است.

Zoho Meeting  از دیگر بسترهایی است که کاربران از سراسر دنیا می‌توانند وبینار و جلسات آنلاین خود را برگزار کنند.

 Airmeet هم یک پلتفرم است که این امکان را فراهم می‌کند تا رویداد مجازی با ویژگی‌های تعاملی برگزار شود. به عبارتی این کسب‌وکار میزبانی کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و جلسه‌ها را ساده می‌کند.

شرکت ادوبی هم برای کنفرانس‌ها و کلاس‌های مجازی، پلتفرمی به نام Adobe Connect عرضه کرده است که برای جلسات تعاملی آنلاین استفاده می‌شود.

Livestorm و GoTo Webinar هم مثل باقی رقبا روی وبینارها و کنفرانس‌های آنلاین تمرکز کرده‌‌اند. البته لایواستورم امکاناتی مثل مشارکت مخاطب  هم ارائه می‌دهد. 

 پلتفرم Wistia با دیگر پلتفرم‌ها تفاوت‌هایی دارد و مختص بازاریابان است. برای مشاغلی که به دنبال ایجاد، مدیریت و تجزیه و تحلیل محتوای ویدیویی هستند، این پلتفرم مناست است.

با بررسی رقیبان استیج‌تن می‌توان دریافت که این استارتاپ رقیب جدی در حوزه خود ندارد و بیشتر پلتفرم‌هایی که معرفی شد به ارائه کنفرانس و جلسات آنلاین می‌پردازند.

یک توسعه گسترده برای آینده

استارتاپ stage ten فناوری جذابی را برای کسب‌وکارها فراهم کرده است، با این حال این تیم قصد ندارد در این مرحله باقی بماند و به فکر توسعه کسب‌وکار خود است و برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد.

یکی از اهداف این تیم این است تا کسب‌وکارها و فریلنسرها و برندهای بیشتری را جذب خود کنند و آنها را با تجربه‌های فروش زنده تعاملی آشنا کنند.

این تیم همچنین در فکر جهانی‌شدن است و قصد دارد در تجارت پخش آنلاین پرچمدار باشد. برای این کار هم برنامه‌هایی دارد؛ به این شکل که با اتصال فروشگاه‌های بیشتر به Shopify و دستیابی به میلیون‌ها کاربر، اکوسیستمی پر جنب و جوش ایجاد کنند که در آن کسب‌وکارها رونق بگیرند و مشتریان از تجربه خرید خود لذت ببرند.

تیم استیج‌تن همچنین به دنبال ساخت یک جامعه است. یعنی ارتباط بین سازندگان و مخاطبان را تقویت و جامعه‌ای از  طرفداران وفادار ایجاد کند.

البته تمام موارد بالا اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه stage ten با نوآوری بیشتر، امکانات خلاقانه‌تری به پلتفرم خود اضافه و پخش زنده را برای همه کاربران یکپارچه‌ کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها