|

سیلاب و آب‌گرفتگی بی‌سابقه در شهرهای مازندران؛ چند جاده‌‌ اصلی شمال کشور تخریب و مسدود شدند/ ویدئو

بارندگی شدید و بارش‌های سیل‌آسا در چند شهر استان مازندران موجب وقع سیلاب و آبگرفتگی معابر شده است.

سیلاب و آب‌گرفتگی بی‌سابقه در شهرهای مازندران؛ چند جاده‌‌ اصلی شمال کشور تخریب و مسدود شدند/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، بارندگی شدید سبب سیلاب و آب‌گرفتگی خیابان‌های شهرهای استان مازندران شده است.

هواشناسی مازندران درباره فعالیت سامانه بارشی امروز در استان هشدار نارنجی صادر کرد.

هواشناسی مازندران با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد: با شکل گیری جریانات شمالی همراه با عبور موج تا ظهر پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت رگبار باران، وزش باد نسبتاً شدید، کاهش دما، رعدوبرق در استان خواهیم داشت.

کاهش دید، صاعقه، لغزندگی، ریزش سنگ و اختلال تردد در جاده‌ها و محور‌های کوهستانی، آبگرفتگی معابر، افزایش حجم آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها از پیامد‌های این سامانه است.

توصیه می‌شود شهروندان عدم اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها و عدم استقرار در مناطق مرتفع، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت بویژه چادر‌های مسافرتی سایر اقدامات پیشگیرانه را مدنظر قرار دهند.

هواشناسی مازندران بیشترین میزان بارندگی ثبت‌شده در روز گذشته «چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳» را ۹۱ میلی‌متر در «نور» و ۵۹ میلی‌متر در «رامسر» اعلام کرد. سامانه ناپایدار بارشی تا عصر امروز «پنج‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳» در مازندران مستقر است.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران مازندران نسبت به رگبار باران، بارش‌های سیل‌آسا و وقوع سیلاب، احتمال جاری شدن روان‌آب و افزایش حجم آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها هشدار داد.

حسینعلی محمدی، مدیرکل مدیریت بحران مازندران افزود: با تقویت و فعالیت سامانه بارشی شاهد رگبار باران، رعد و برق و صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید و کاهش دما در همه مناطق استان خواهیم بود.

محمدی افزود: آب‌گرفتگی معابر و احتمال جاری شدن روان‌آب، افزایش حجم آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها، ریزش سنگ، کاهش دید و اختلال در تردد محورهای کوهستانی و احتمال آسیب به سازه‌های کم مقاوم از تبعات این سامانه خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران تاکید کرد: رانندگان هنگام تردد در جاده‌های استان بویژه در محورهای کوهستانی و در هنگام شب، ضمن رعایت نکات ایمنی با کسب اطلاعات از مسیر و با احتیاط کامل رانندگی کنند. در این مدت کوهنوردان و طبیعت گردان از صعود به ارتفاعات و مناطق کوهستانی و تردد و برپایی چادر و اقامت در فضاهای باز جدا خودداری کنند. با توجه به پیش‌بینی مواج شدن دریای خزر، شهروندان از قایقرانی، ماهیگیری و انجام ورزش‌های آبی در این مدت جدا خودداری کنند. دامداران، دام‌های خود را به دور از حاشیه رودخانه‌ها، دهانه مسیل‌ها، نقاط مرتفع، فضای باز و در مناطق امن نگهداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران افزود: صاحبان سالن‌های پرورش گل و گیاه و پرورش دام و طیور نسبت به آماده سازی سیستم‌های گرمایشی و تنظیم دما و استحکام سالن‌ها تدابیر و اقدام احتیاطی لازم را انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران گفت: شهرداران در این مدت نسبت به پاکسازی جوی‌ها و کانال‌های هدایت آب‌های سطحی و نیز بازدید و مقاوم سازی داربست‌ها، سازه‌های موقت، تابلوها و بیلیبوردهای تبلیغاتی سطح شهرها اقدام کنند. نیروهای خدماتی و امدادی استان با تمام قوا و تجهیزات آماده خدمات‌رسانی در صورت وقوع سیلاب هستند.

هشدار طغیان رودخانه و سیلاب در شهرهای مازندران

ستاد مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای مازندران با توجه به ورود سامانه بارشی به این استان و اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی، نسبت به احتمال طغیان رودخانه‌ها، وقوع سیلاب، جاری شدن روان‌آب و خطرات ناشی از حضور در اطراف رودخانه‌های استان طی امروز و فردا هشدار داد.

با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر فعالیت سامانه بارشی جدید در مازندران طی امروز و فردا و احتمال آبگرفتگی معابر، افزایش آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها در همه مناطق استان، توقف و تردد شهروندان و مسافران در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و دهانه مسیل‌ها طی  دو روز پیش رو ممنوع است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، ستاد مدیریت شرایط اضطراری آب منطقه‌ای مازندران تاکید کرد که هم‌میهنان و هم‌استانی‌ها امروز و فردا، از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و کانال‌ها خودداری کنند.

سازمان هواشناسی نیز اعلام کرده است که امروز در برخی استان‌ها از جمله البرز، تهران و سمنان شاهد رگبار و رعد وبرق و در استان‌های ‬شمال غربی، مازندران، گیلان و شمال شرق نیز موج جدید بارش‌ها خواهیم بود.

تخریب و انسداد جاده‌‌‌های اصلی شهرها بر اثر سیلاب در مازندران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران از تخریب جاده دسترسی به لاویج چمستان براثر بارش باران خبر داد.

حسینعلی محمدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری از تخریب جاده دسترسی به لاویج چمستان براثر بارندگی‌های شب و روز گذشته خبر داد و گفت: بارندگی‌ها و بالا آمدن آب مسیل‌ها سبب تخریب محور دسترسی به لاویج، روستای واز و وازتنگه شده است. این محور در سیلاب گذشته نیز دچار آسیب شده بود و با تلاش راهداران در حال بازگشایی است.

او ادامه داد: در محور سنگ تراشان ساری-کیاسر نیز شاهد انسداد محور و ترافیک هستیم که تلاش برای بازگشایی محور ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تصریح کرد: در محور نشل آمل نیز محور دچار انسداد است که راهداران مشغول بازگشایی مسیر هستند.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها